AktualnościSprawozdania ZDL

Sprawozdanie ze spotkania IKZDL

„Logopeda potrzebny od zaraz”

Oddziały noworodkowe – badanie mowy

I Katowicki Zespół Doskonalenia Logopedów, działający przy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Katowicach, wspólnie z Instytutem Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 18 marca zorganizował kolejne już spotkanie mające na celu szerzenie wiedzy oraz integrację śląskich logopedów.

Tym razem temat spotkania (Badanie logopedyczne na oddziale noworodkowym I stopnia referencyjności: przebieg, ocena odruchów, poradnictwo) skierowany był nie tylko do specjalistów zajmujących się mową, ale również do mam-logopedów zajmujących się własnymi pociechami.

Prowadzące warsztat – mgr Karolina Lazarowska-Mielnik oraz mgr Maria Runowska – poprzez spotkanie chciały podkreślić istotę wczesnej interwencji logopedycznej nie tylko wśród dzieci przedwcześnie urodzonych, ale również wśród dzieci z ciąż przebiegających prawidłowo.

Specjalistki, na co dzień pracujące w katowickim ośrodku In Corpore, opowiedziały o własnych doświadczeniach bycia logopedą i mamą jednocześnie. Połączenie obu zajęć stało się przyczyną zainteresowania niemowlętami i ich przyszłą mową. Dzięki kilkuletniej praktyce prowadzących, wszyscy zebrani mogli nie tylko poznać kolejność działań podczas badania logopedycznego noworodków, ale również nauczyć się prawidłowo owo badanie wykonywać. Niezwykle istotny okazał się tu praktyczny charakter spotkania, ponieważ dzięki dużej ilości prezentowanych pomocy logopedzi mogli na własne oczy zobaczyć, porównać i dotknąć butelek, smoczków, kubków, które pomagają małym dzieciom i ich mamom tuż po urodzeniu. Niezwykłym atutem okazał się również gość specjalny – lalka o imieniu Leonard – dzięki której wszyscy mogli dokładnie zobaczyć, w jaki sposób badać odruchy dziecka, sprawdzać budowę anatomiczną narządów mowy czy prawidłowe ułożenie ciała maluszka.

             Równie istotną częścią spotkania była część dotycząca poradnictwa. Prowadzące opowiedziały zebranym o tym, na co należy zwracać szczególną uwagę mamom, jak z nimi rozmawiać, kiedy nie wiedzą, jak poradzić sobie z maluchem, co można im mówić, a czego unikać. Poza tym, dzięki doświadczeniu obu Pań, można było uzyskać odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania związane z kwestią badania mowy (i czynności do niej przygotowujących) u noworodków i dzieci starszych.

            Na atrakcyjność warsztatu wpłynęła nie tylko charyzma i praktyka prowadzących, ale również deficyt wiedzy z zakresu pracy z najmłodszymi dziećmi. Logopedzi, kończąc studia, często nie wiedzą wystarczająco dużo, by czuć się pewnie w pracy z noworodkami.
Warsztat niewątpliwie pomógł poszerzyć wiedzę i stał się przyczynkiem do dalszych poszukiwań.

Miejmy nadzieję, że kolejne spotkanie będzie równie interesujące.

 

mgr Monika Pakura

SP 43